Propozycja 7 obszarów umiejętności współczesnego Facility Managera


Grupa ds. Edukacji powoli zamyka prace nad opisem zestawów uczenia się dla kwalifikacji facility managera. Przedstawiciele PRFM aktualnie opracowują szereg wymagań, jakie powinni spełniać adepci tego zawodu. Jakie główne obszary wiedzy i kompetencji są niezbędne, by go wykonywać?


Na podstawie spotkań Grupy ds. Edukacji, w którą zaangażowani są:

- Tadeusz Sztop, członek zarządu PRFM, dyrektor działu technicznego FM w Ever FS,

- Zbigniew Mazurek, wiceprezes PRFM, właściciel firmy doradczej z zakresu FM, MENPRESA,

- Krzysztof Kogut, prezes stowarzyszenia, redaktor naczelny magazynu “Obiekty”

-przewodnicząca grupy Marta Lenarczyk, senior technical quality manager w Colliers International REMS,

- Marzanna Bogacka oraz Iwona Caputa, specjalistki ds. badań i analiz - regionalne liderki ds. ZSK, przedstawicielki Instytutu Badań Edukacyjnych.

Prezentujemy wstępnie opracowaną przez Grupę ds. Edukacji propozycję głównych obszarów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych które według Polskiej Rady Facility Management powinien mieć współczesny Facility Manager.

Specjalista z tego zakresu powinien:

  1. Umieć strategicznie zarządzać usługami – definiować usługi FM w kontekście organizacji odbiorczej, identyfikować zakres usług FM, posługiwać się wiedzą strategiczno – taktyczno – operacyjną z tego obszaru

  2. Wykorzystywać metody zarządzania w obszarze swojej działalności – podejmować decyzje w różnych warunkach, w tym nieprzewidywalnych, dobierać środki, metody, narzędzia niezbędne do realizacji zamierzonych celów, identyfikować i stosować narzędzia biznesowe w FM

  3. Znać oraz stosować normy i wymogi prawne, które go obowiązują - zarówno dotyczące obiektów budowlanych, jak i te obowiązujące w organizacji, dotyczące ochrony zdrowia i danych osobowych i środowiska

  4. Potrafić zarządzać usługami operacyjnymi - planować usługi Facility Management, zarządzać usługami dla obiektu budowlanego) oraz usługami dla ludzi i organizacji (soft FM)

  5. Skutecznie budować relacje zewnętrzne i wewnętrzne w branży FM - znać zasady komunikacji, prowadzić negocjacje, organizować spotkania operacyjne, taktyczne i strategiczne

  6. Umieć zarządzać finansami w usługach - znać zasady zarządzania finansowego Facility Management oraz ekonomiczne aspekty zarządzania obiektem budowlanym.

  7. Mieć wiedzę z zakresu technologii dla FM - posługiwać się wiedzą o oprogramowaniu wspierającym dostarczanie usług Facility Management, charakteryzować technologie i automatyczne narzędzia wspierające Facility Management


Powyższy zestaw wymagań wobec Facility Managera, jaki stawia przed nim rynek nieruchomości z pewnością może pomóc mu zrozumieć potrzeby tego biznesu, uporządkować swoją wiedzę i w odpowiedzialny sposób wykonywać swoją pracę. Oczywiście w zakresie propozycji tych 7 ogólnych obszarów mieści się wiele szczegółowych oczekiwań, pojawiających zarówno ze strony klienta, jak i pracodawcy. Dlatego Polska Rada Facility Management wraz z doświadczonymi praktykami z branży aktywnie uczestniczącymi w pracach nad kwalifikacją facility managera nieustannie pochyla się nad wyznaczeniem wysokich standardów w branży FM.

O efektach regularnych spotkań Grupy ds. Edukacji będziemy jeszcze informować. Zatem uważnie śledźcie naszą stronę!


Wyróżnione posty
Ostatnie posty