Grupa Doradcza ds. HR ustala dalsze kroki działań


Podczas on-linowego spotkania Grupy Doradczej ds. HR, które odbyło się w czwartek, 3 marca dyskutowano o dalszych planach na działania zespołu, któremu przewodniczy Wiktoria Bożek. Ważnym tematem rozmowy były też plany zatrudniania uchodźców z Ukrainy w branży FM.


Specjaliści ds. HR podjęli temat zatrudnienia pracowników z Ukrainy w najbliższym roku. Wiąże się on z wieloma wyzwaniami, poczynając od tego, w jaki sposób chcemy komunikować oferty pracy na rynku, poprzez skrócenie procesów rekrutacyjnych, aż po proces asymilacji uchodźców i pokonanie bariery językowej. Część firm planuje wsparcie psychologiczne dla pracowników zza wschodniej granicy. Z pewnością napływ specjalistów z Ukrainy trwale zmieni rynek pracy w Polsce, szczególnie w obszarze tzw. soft FM.


Drugim problemem, jaki zauważają eksperci HR jest zaburzenie work-life-balance wśród pracowników, zwłaszcza tych wykonujących pracę w terenie i on-site, co jest częstszym powodem rotacji. Wielu specjalistów pracuje po godzinach. Managerowie wysokiego szczebla nie zawsze są w stanie realnie ocenić możliwości, jakimi dysponują ich pracownicy. Zdarza się, że zespoły potrzebują wsparcia w obszarach, które nie są ich core businessem (np. kalkulacje, wsparcie administracyjne itp.). Kluczowe jest docenianie pracowników przez ich przełożonych oraz budowanie zaangażowania, co zapobiega rotacji oraz dodatkowym kosztom związanym z rekrutacjami i on-boardingiem.


Trzecią kwestią omawianą podczas spotkania były trudności z pozyskaniem wysoko wykwalifikowanych specjalistów i utrzymania ich w zespołach. Okazuje się, że najwięcej pracowników odchodzi w swoim pierwszym roku zatrudnienia w danej firmie. Tworzą się zatem pytania, co powoduje taki obrót spraw - zbyt niska pensja, brak perspektywy rozwoju, a może błędy w komunikacji i nieodpowiednie dopasowanie kandydata do roli jeszcze na etapie rekrutacji, co stanowi dzisiaj jedno z największych wyzwań w zakresie talent acquisition.


Nie bez znaczenia dla działów HR jest też wprowadzenie Nowego Ładu. Wielu pracowników nie chciało na nim stracić, stąd pojawiła się presja z ich strony na wyższe wynagrodzenia z początkiem roku. Cały czas pożądane są umiejętności miękkie wśród techników i managerów technicznych, a gotowość do przejęcia odpowiedzialności za dany obiekt czy kontrakt, praca pod presją czasu czy myślenie problem-solving wciąż stanowią wyzwania.


Grupa wstępnie ustaliła, że chciałby w najbliższym czasie rozpocząć pracę nad diagnozą kompetencji managerskich w zespołach FM i przygotowaniem się do tego procesu, a w drugiej kolejności zająć się wypracowaniem strategii employer brandingowych.

Wyróżnione posty
Ostatnie posty