Dlaczego warto dziś zostać facility managerem? Do młodego człowieka

Nie miej do siebie pretensji, jeśli jeszcze nie wiesz, co zrobić ze swoim życiem” – głosiła reklama jednego z telekomów na przełomie wieków. Czy nie warto jednak już teraz zastanowić się, jak będzie wyglądała Twoja ścieżka kariery zawodowej i czy branża, jaką wybierzesz, da Ci szansę rozwoju na długie lata? Czy nie byłoby dobrze teraz zastanowić się, jak osiągnąć satysfakcjonującą pozycję zawodową, a jednocześnie cały czas zdobywać nową wiedzę i kompetencje z wielu obszarów biznesu? Większości młodych ludzi trudno jest sobie zwizualizować, w jaki sposób będzie rozwijała się ich kariera i od czego warto zacząć, by w zaledwie kilka lat osiągnąć dobrą pozycję zawodową. Możliwości jest wiele, jednak trzeba je dostrzec już na samym początku drogi, by wiedzieć, do czego można ostatecznie dojść. Facility Management oferuje wiele atrakcyjnych ścieżek kariery, które dają szansę rozwoju na długie lata w stabilnej, nowoczesnej i silnie rozwijającej się branży. A zacząć warto od samego dołu... Tylko wtedy zdobędzie się cenne doświadczenie zawodowe i pozna wielu wspaniałych ludzi, którzy z chęcią podzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami.

Krzysztof Kogut, Polska Rada Facility Management

Artykuł pochodzi z magazynu Real Estate Manager 2/2018

Wyobrażenia vs. rzeczywistość

Wyobrażenia młodzieży o dojrzałym życiu zawodowym zazwyczaj bardzo boleśnie mijają się z rzeczywistością. Przeważnie są wynikiem mieszanki porad zawodowych pochodzących od rodziny i nauczycieli. W połączeniu z obserwacjami świata poprzez pryzmat mediów i mainstreamu uzyskujemy nieprawdziwy obraz przyszłego życia zawodowego.

Rzadko kiedy młody człowiek ma szansę spotkać się twarzą w twarz z doświadczonym, znającym życie managerem, który mógłby mu wyjaśnić, na czym polega świadomy rozwój zawodowy. Do tego dochodzą przesadnie wysokie ambicje wpajane młodzieży przez starszych. W efekcie młodzi ludzie nie potrafią wyobrazić sobie tego, jak powinien wyglądać ich zrównoważony rozwój zawodowy, oraz czym tak naprawdę warto się zająć, by z jednej strony poznawać nowe dziedziny zawodowe, a z drugiej nie utknąć w wąskiej specjalizacji.

Często zatem młodzi ludzie wchodzą w życie zawodowe pełni nadmiernych oczekiwań i zbyt dużych ambicji, nie rozumiejąc, że zaczynając od niskiej, liniowej roli, można w ciągu kilku lat awansować i stać się pracownikiem bardzo użytecznym i pożądanym, w każdym miejscu w kraju i na świecie.

Można zostać lekarzem, prawnikiem, architektem, a czasem inżynierem lub politykiem – są to zawody uważane za prestiżowe. Jednak niewiele osób finalnie znajdzie w nich zatrudnienie. W powszechnej świadomości wciąż pokutuje przywiązanie do grupy kilkudziesięciu głównych zawodów i rzadko kiedy młodym osobom mówi się o alternatywnych ścieżkach i możliwościach rozwoju. Rzeczywistość jest jednak taka, że bardzo duża część młodzieży, pewnie nawet 75%, zaczyna swoją pracę od prostych funkcji, by z czasem przeobrazić się w dojrzałych, pełnokrwistych managerów. Na to potrzeba jednak czasu i specyficznych warunków inkubacji, które oferuje branża Facility Management. To niezwykłe, w jak wielu przypadkach managerowie wysokiego szczebla z tej branży rekrutują się właśnie z osób zajmujących początkowo niskie funkcje.

Z moich obserwacji wynika, że najczęściej kariery zawodowe w branży FM rozwijają się wokół dwóch głównych dziedzin – techniki i administracji.

Od technika do technical facility managera

Umiejętności techniczne i inżynieryjne są obecnie bardzo pożądane przez wielu pracodawców. Jednak nie każdy musi od razu zostawać konstruktorem lub wynalazcą. Nie każdy znajdzie też pracę w centrach R&D lub w fabrykach. Bardzo często pomijanym obszarem, którym zajmują się technicy, jest natomiast serwisowanie urządzeń i instalacji różnego typu.

Utrzymanie instalacji elektrycznych, grzewczych, teletechnicznych, HVAC czy IT to zajęcie bardzo powszechne i niezwykle potrzebne. W każdej nieruchomości ktoś musi się nimi bowiem zajmować. Jednak to nie znaczy, że będąc np. technikiem elektrykiem, do końca życia zajmować się będziesz tylko serwisem. Czeka Cię wielka przygoda związana z poznawaniem nowych systemów i ich funkcji. Z czasem do Twoich obowiązków dojdzie obsługa kolejnych instalacji. Powoli zdobędziesz szeroką wiedzę oraz świadomość tego, jak bardzo skomplikowanym organizmem technicznym jest budynek. Poznasz nowoczesne systemy inteligentnego budynku, a także dowiesz się, jak działają wieżowce, ogromne fabryki czy galerie handlowe. W pracy będziesz miał do czynienia z ekspertami, którzy chętnie podzielą się swoją bezcenną wiedzą. Dzięki ich pomocy szybko zdobędziesz cenne umiejętności.

Gdy już osiągniesz pewność siebie i wprawę, powierzone zostaną Ci całe grupy budynków. Z czasem do Twoich obowiązków dojdzie zarządzanie zespołem specjalistów, którym będziesz pomagał w rozwoju. Jeśli otworzysz się na nowe możliwości, będziesz miał okazję uczestniczyć w projektach konsultacjach. Dla swoich klientów będziesz tworzył i opiniował projekty renowacji i modernizacji instalacji przy wielomilionowych inwestycjach budynkowych. Twoja specjalistyczna wiedza o umożliwi Ci nawet przewidywanie usterek i zapobieganie ich występowaniu.

Twoją codziennością będzie praca z kosztorysami. Budżety rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych będą dla Ciebie codziennością. Zdobędziesz umiejętność sprawnego planowania oraz sporządzania raportów. Wtedy będziesz już zarabiał znacznie ponad średnią krajową, a Twoja wartość wciąż będzie rosła. W końcu osiągniesz status pracownika trudno zastępowanego i znajdziesz pracę w praktycznie każdym miejscu w Polsce lub na świecie.

Będziesz świetnie znał się na wymogach prawnych i zarządzaniu dużymi zespołami. Jeśli to Ci się znudzi, będziesz miał szansę uczestniczyć w tworzeniu projektów innowacyjnych, takich jak stacje ładowania samochodów elektrycznych lub systemów smart city. A może zechcesz się wyspecjalizować w obsłudze zakładów produkcyjnych, elektrowni lub skomplikowanych instalacji badawczych? Firmy, w których znajdziesz zatrudnienie, dadzą Ci taką szansę. W strukturach międzynarodowych przedsiębiorstw tworzących branżę FM będziesz miał szansę uczestniczenia w projektach edukacyjnych na ogromną skalę. To da Ci prawdziwy wybór i szansę wybrania swojej ścieżki. Twoim pracodawcą będą ogromne międzynarodowe koncerny zatrudniające tysiące ludzi na całym świecie.

W zależności od tego, jaką ścieżkę wybierzesz, będziesz świadczył profesjonalne usługi dla wielu mniejszych klientów jednocześnie albo na wyłączność dla dużych koncernów. Z czasem Twoje projekty przekroczą granice i zaczniesz koordynować pracę zespołów w kilku krajach. Po 15–20 latach kariery zawodowej, jeśli utrzymasz dobre tempo, staniesz się dyrektorem technicznym utrzymującym budynki i ich infrastrukturę na wielką skalę. Wszystko to zaczynając od zwykłego elektryka…

Od administratora do Facility Management Coordinator

Można też zacząć karierę od pracy na recepcji. Osoba na tym stanowisku to zazwyczaj świetnie zorientowany w sprawach swojej organizacji specjalista, który ma naturalną szanse kontaktowania się z pracownikami na wszystkich szczeblach organizacji i z wszystkich działów.

To tej osobie zazwyczaj powierza się zarządzanie z początku prostymi usługami, jak choćby zamawianiem transportu, obsługą kancelarii czy sal konferencyjnych. W pewnym momencie recepcjonista staje się również partnerem zarządu, koordynując dla niego drobne usługi, takie jak dostarczanie cateringu, obsługa zagranicznych gości, bookowanie hoteli czy drobne prace remontowe. Stąd już prosta droga do bardziej złożonych projektów. Z czasem powierza mu się także kontraktowanie poważniejszych serwisów, jak choćby czystości, techniki czy ochrony budynku.

Osoba nabierająca doświadczenia w tej dziedzinie zazwyczaj zajmuje się także przeprowadzkami wewnętrznymi. To do niej należy relokacja zespołów oraz tworzenie miejsc dla nowych pracowników i tym samym zarządzanie fizycznymi aspektami funkcjonowania biura. Recepcjonista zamawia też meble biurowe, utrzymuje magazyn środków czystości oraz artykułów biurowych.

Gdy poczuje się wystarczająco pewny siebie, powierza mu się coraz trudniejsze zadania, jak choćby przeprowadzki pomiędzy budynkami. Wtedy staje się już prawdziwym office managerem, którego zadaniem jest optymalne wykorzystanie przestrzeni biurowej. Kontaktuje się z wszystkimi działami i poszukuje informacji o zapotrzebowaniu na dodatkowe miejsca pracy. Jeśli liczba pracowników w firmie spada, stara się zoptymalizować wielkość wykorzystywanej powierzchni. A jeśli liczba ta rośnie, stara się zapewnić dodatkową przestrzeń dla personelu.

Przedstawia dane zarządowi, który podejmuje decyzje np. o przeprowadzce, wynajmie bądź zakupie dodatkowej przestrzeni. Kwestia przeprowadzki jest koordynowana właśnie przez office managera, który w tym momencie zaczyna mieć cechy koordynatora FM. To od niego zależy w głównej mierze to, w jaki sposób przeprowadzona zostanie kilkusetosobowa firma, do jego obowiązków należy znalezienie i wycena nowych przestrzeni biurowych. To właśnie FM coordinator (choć różnie nazywany w zależności od organizacji) zajmuje się koordynacją nowych umów najmu. Przy wsparciu wielu działów takich jak HR, marketingu, zarządu i finansów stara się zapewnić pracownikom optymalną przestrzeń do pracy, tak by ich wydajność mogła rosnąć i aby ogólny obraz firmy w oczach przyszłych pozostawał jak najlepszy. Tym samym wchodzi w obszar employer brandingu.

Z czasem office managerowi/facility managerowi powierza się także funkcje społeczne i socjalne. To on koordynuje eventy firmowe we współpracy z działem HR oraz włącza elementy strategii CSR w życie firmy. Zazwyczaj pracuje też dla największych międzynarodowych marek. Ponieważ korporacje mają wymiar międzynarodowy, po kilku latach zazwyczaj nie zarządza już tylko jednym biurem, a wieloma budynkami w całym kraju lub na świecie. Facility manager z prawdziwego zdarzenia ma wtedy już bardzo szerokie pole działań, koordynując politykę firmy w obszarze workplace czy wellbeing na ogromną skalę.

Nie trzeba wspominać, że nie robi tego zza lady recepcyjnej, a ma własne biuro i zarządza kilkunastoosobowym zespołem pracowników własnych oraz kontraktuje wielu podwykonawców. Budżety jego działu idą w grube miliony i mogą wzrastać okazyjnie w zależności od zmiennego zapotrzebowania firmy.

W pewnym momencie facility manager koordynuje już kwestie procesowe, ekonomiczne, techniczne i ludzkie w jednym miejscu. A zaczynał od recepcjonisty....

Rozwijaj się w sposób zrównoważony

Bezsprzecznie zawód facility managera w kolejnych latach czekają ogromne zmiany. Wszystko za sprawą szybko zmieniającej się rzeczywistości biznesowej, społecznej i technologicznej polskich organizacji. Zawód ten, choć często niedookreślony i różnie interpretowany, pełni bardzo ważną funkcję usprawniającą zarządzanie usługami pomocniczymi. Polskie firmy i organizacje już wkrótce zaczną jeszcze bardziej potrzebować specjalistów z tej interdyscyplinarnej dziedziny.

Wymuszą to rynek pracy i potrzeba umieszczania coraz większej liczby funkcji w rękach jednej wyspecjalizowanej osoby, która będzie się musiała nauczyć tym wszystkim zarządzać. Ważne jest zatem, aby młodzi ludzie już na początku wykształcili w sobie odpowiednie postawy zawodowe. Powinni zrozumieć, że nie da się uniknąć ustawicznej edukacji i poszerzania swoich kompetencji. Ważne jednak, by być cierpliwym i zapewnić sobie komfort dojrzewania.

Dlatego już na wstępie warto znaleźć się w środowisku, które da Ci szansę uczenia się od wielu osób jednocześnie. W branży FM będziesz miał możliwość uczenia się od doświadczonych managerów i profesjonalistów, dzięki czemu nauczysz się pewnego rodzaju myślenia i specyficznego podejścia do pracy i kontaktów zawodowych, które staną się Twoimi ponadczasowymi wartościami.

Zyskasz możliwość świadomego kształcenia swojej postawy, dzięki czemu wybierzesz te umiejętności, które uznasz za najbardziej potrzebne i skuteczne. Dzięki szerokim kontaktom biznesowym i umiejętności zarządzaniu wieloma relacjami z klientami wewnątrz i na zewnątrz organizacji uzyskasz wiedzę o sposobach funkcjonowania dużych korporacji, jak i mniejszych firm. Poznasz ich potrzeby i będziesz wiedział, jak je zaspokajać. Nauczysz się prowadzenia interdyscyplinarnych projektów silnie osadzonych w obszarze inżynierii, ekonomii, psychologii, marketingu i strategicznym planowaniu. Wszystko to w przyjaznej branży, dającej pewność stałego zatrudnienia, gdzie codziennie będziesz uczył się czegoś nowego.

Bo czym zajmuje się facility manager? Przede wszystkim tym, aby wiedzieć, jak rozwiązywać problemy i pomagać innym. Zostań ekspertem w dziedzinie Facility Managementu i stań się partnerem dla wielu organizacji!

Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2019 by POLISH FACILITY MANAGEMENT COUNCIL.